فهرست بستن

ایجاد حس شادی با ترشح اندورفین

هورمون اندورفین به عنوان یک تسکین دهنده طبیعی بدن شناخته می شود که ترشح آن موجب ایجاد حس خوشی و شادی در انسان نیز می شود. این هورمون همچنین کاهنده حس استرس و اضطراب نیز هست و نقش کلیدی در ایجاد حال خوب ما دارد.

در ادامه چند راه تحریک کننده ترشح این هورمون را اشاره می کنیم:

1-ورزش کردن

ورزش کردن باعث افزایش سطح هورمون های شادی بخش از جمله هورمون اندورفین می شود. یکی از توصیه های پرتکرار برای سلامتی سالمندان نیز همین داشتن فعالیت ورزشی در طول روز است که انرژی بسیار خوبی به آنان می بخشد.

2-تماشای صحنه های کمدی و شادی بخش (خندیدن)

خندیدن به عنوان یک عنصر اصلی در تحریک ترشح هورمون اندورفین، سطح این ماده را تا حد مطلوبی بالا می برد و نتایج آن تا ساعت ها می تواند خلق و میزان شادی را در انسان بالا نگه دارد. به همین منظور تماشای فیلم های کمدی، داشتن گفتگوهای شاد و حضور در مجالس شادی بخش کمک شایانی به این موضوع می کند.

3- خوردن شکلات تلخ و مصرف کافئین

خوردن کیک های شکلات، شکلات تلخ و موادی که سطح مناسبی از کافئین را در خود جای دادند باعث ترشح هورمون اندورفین می شوند که اثرات شادی بخشی را از خود برجای می گذارد و توصیه ما این است در طول روز و به ویژه در ساعات اولیه صبح ازین مواد استفاده کنید تا روز خود را با شادی و انرژی بیشتری آغاز نمایید.

4- استفاده از غذای تند

شاید جالب باشد که استفاده از غذاهای تند هم باعث ترشح اندورفین می شود. این موضوع می تواند در اصلاح رژیم غذایی ما و قرار دادن غذاهای تند در لیست ماهانه تاثیرگذار باشد.

برخی دیگر از مواردی که موجب ترشح این هورمون می شوند شامل: دریافت ماساژ، انجام فعالیت های طبیعی پاداش بخش مانند غذاخوردن، رابطه جنسی، انجام کار داوطلبانه و… ، همچنین استفاده از سونا و استخر می باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ترشح هورمونهای شادی بخش خواندن مطالب زیر را به شما پیشنهاد می کنیم.

ایجاد حس شادی با ترشح سروتونین

ایجاد حس شادی با ترشح دوپامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *