فهرست بستن

ایجاد حس شادی با ترشح دوپامین

ایجاد حس شادی و انرژی بخشی در بدن با استفاده از هورمون های شیمیایی صورت می گیرد. اصلی ترین هورمون هایی که این وظیفه را برعهده دارند شامل : دوپامین، سروتونین، اندورفین، و اکسی توسین می باشد.

دانستن تکنیک هایی برای افزایش ترشح این هورمون ها کمک می کند تا زندگی شاد تر و پر انرژی تری را تجربه کنیم.

در این مقاله به بررسی راه های ساده برای تحریک ترشح هورمون دوپامین می پردازیم:

1-گوش کردن موسیقی های شاد

گوش دادن موسیقی های شاد و ریتمیک در طول روز می تواند سطح انرژی انسان را تا حد قابل توجهی بالا می برد و این امـر در سالمندان تاثیر ویژه تری دارد و در بلند مدت از ابتلای به افسردگی در آنان جلوگیری می کند.

2-خوردن مواد غذایی شیرین

این مورد باید با احتیاط و هماهنگی با کارشناسان و متخصصان تغذیه انجام شود. استفاده از مواد غذایی شیرین و دارای گلوکز باعث فرایندهای شیمیایی زنجیره ای در بدن می شود که تحقیقات نشان داده این موضوع به آزاد سازی دوپامین نیز منجر می شود.

3- حفظ کیفیت خواب شبانه و مدت زمان استاندارد آن

داشتن خواب سالم یک عنصر بسیار مهم در سلامتی روزانه و حال خوب انسان است. داشتن خواب خوب، با کیفیت و با مدت زمان بین 6 الی 8 ساعت تاثیر بسیار خوبی در کارکردهای روزانه انسان و افزایش بهره وری می شود. خواب خوب همچنین باعث آزادسازی دوپامین می شود که این موضوع به ایجاد حس شادی کمک میکند.

4- انجام دادن و به پایان رساندن کارهای کوچک

همیشه اتمام یک وظیفه یا کار حس رضایت و خرسندی ایجاد می کند و پژوهش ها نشان داده است که این امـر موجب ترشح هورمون دوپامین می شود. توصیه ما این است که سعی کنید در طول روز حداقل دو فعالیت ساده را تعریف کنید که حتما بتوانید آن را انجام دهید. تجربه حس رضایت از پایان کار نقش مهمی در افزایش انرژی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *