فهرست بستن

نکات مهم در معاشرت نوروزی با سالمندان

همواره با آغاز سال جدید دید و بازدیدهای خانوادگی و دوستانه نیز افزایش می یابد و سالمندان به دلیل جایگاه خانوادگی که از آن برخوردار هستند میزبان مهمانان زیادی به ویژه در روزهای ابتدایی سال جدید هستند. همین موضوع یادآوری چند نکته مهم را ضرورت می بخشد که در ادامه به آن می پردازیم.

نروروز با سالمندان

1-رعایت نکات بهداشتی

شاید بتوان گفت مهم ترین نکته در این مقاله همین موضوع باشد. در شرایط فعلی نوروز 1401 شدت بیماری کرونا کاهش پیدا کرده است اما این موضوع نباید موجب عادی انگاری یا سهل انگاری در رعایت نکات بهداشتی بشود. در نظر داشته باشید در دیدار با سالمندان فاصله اجتماعی را راعایت کنید اگر دارای علائم -هر چند خفیف- هستید یا با فرد دارای علائم در ارتباط بوده اید پس از کسب اطمینان از سلامتی خودتان با سالمندان ملاقات کنید.

2-رعایت اصول اخلاقـی

حتما توجـه داشته باشید که نحوه برخورد مناسب با سالمندان را به کودکان یادآوری کنید. رعایت احترام و ادب و سعه صبر در معاشرت با آنان از نکات بسیار مهمیست که شاید کوچک باشند اما تاثیرات عمیقی در اعتماد به نفس و احساسات سالمندان می گذارند.

3- سالمندان مبتلا به دمانس

سالمندان مبتلا به بیماری شناختی به ویژه دمانس و آلزایمر نیازمند توجـه بیشتری در معاشرت های نوروزی هستند. این را به یاد داشته باشید که آن ها ممکن است اسامی را به خاطر نیاورند، مناسب را فراموش کنند و یا حتـی آداب میزبانی را نیز به درستی به جا نیاورند. شما اما این موضوعات را نباید با کنایه به اعضای خانواده مطرح کنید و جواب های سطحی و از روی بیحوصلگی در جواب سوالات آنان ندهید. بیماران مبتلا به آلزایمر ممکن است دچار کم حرفی یا فراموشی در به خاطر آوردن کلمات شده باشند بهتر است آنان را در این موضوع همراهی کنید تا اضطراب این مسئله در آنان کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *