فهرست بستن

سندروم شیشه خیارشور!

The pickle jar syndrome

سندروم شیشه خیارشور به وضعیتی اطلاق می شود که شخصی به شدت درحال تلاش برای باز کردن در بطری ای هست و ما فکر میکنیم آن شخص به اندازه کافی نیرو ندارد و اگر ما اینکار را انجام دهیم موفق میشویم!

اما درس بزرگ این سندروم در حوزه روانشناسی کاربرد دارد زمانی که ما به مشکلات دیگران از بیرون نگاه می کنیم و فکر میکنیم این مشکلات بسیار پیش پا افتاده هستند و حل کردن آن ها ساده است. پیش از هر قضاوت یا برداشتی از زندگی دیگران این نظریه را به یاد آورید تا با همدردی های نا به جا و یا بعضا سرکوفت زدن به افراد به آن ها لطمه های احساسی و عاطفی وارد نکنیم.

نکته مهم در خانواده های دارای سالمندان بیمار

یک رفتار ناپسند که گاهی در بین خانواده ها یا آشنایانشان دیده می شود و نسبت به عدم ارائه خدمات بهداشتی یا پزشکی مناسب به سالمندان توسط فرزندان یا نزدیکان آن سالمند کنایه می زنند، یا آن ها را کم کار و بی مسئولیت میخوانند. در این شرایط نیز پدیده سندروم شیشه خیارشور را به خاطر آورید و بدانید که سالمندان_بویژه سالمندان مبتلا به دمانس_ فشارهای بسیار شدیدی را به خانواده وارد می کنند که گاهـی از توان خانواده خارج است. این مسئله در سالمندانی که در سرا های سالمندان مقیـم هستند و خانواده از پذیرایی آن ها در منزل عاجـز هست به شکل بارز تری قابل مشاهده است.

این نکته را پیش از هر مداخله و مشاوره در خانواده های دارای سالمند رعایت کنید که شما به هیچ وجـه همه ی مشکلات و سختی های آن خانواده را درک نمیکنید و تنها مواجهـه شما با اسیب های وارده به خانواده به اندازه ایست که خود آن ها اجازه عمومی شدن آن را بدهند.

اگر بخواهم مصداقی تر این موضوع را تحلیل کنم از نتایج نظرسنجی جالبی که از خانواده های سالمندان ساکن در سراهای سالمندان به عمل آمده است استفاده می کنم. این نظرسنجی نشان می دهد بیش از نیمی از این خانواده ها از روی ناچاری و استیصال مجبور به اخذ پذیرش برای سالمندشان در این مراکز شده اند. حالا تصور کنید خانواده ای که با سختی بسیار و عبور از موانع ذهنـی و اجتماعی سالمند خود را به سرای سالمندان سپرده، از اطرافیان نیـز نیش و کنایـه های آزار دهنده دریافت کند بی آنکه از حال درونـی آن ها باخبر باشند. بی شک بسیار مخرب و ناپسند خواهد بود.

البته بهتر است این نکته را نیز یادآور شد که هدف این نوشته به هیچ وجـه عادی یا مناسب جلوه دادن حضور سالمندان در مراکز نگهداری شبانه روزی نیست و بدون شک سالمندان در خانواده خود از کیفیت زندگی و سلامتی بسیار بالاتری نسبت به سرای سالمندان برخوردار خواهند بود.

به طور کلی یک مکانیسم روانشناسی ما را سوق به ساده انگاری مشکلات دیگران می دهد. این موضوع ممکن است در خانواده دارای سالمند بیمار به شکل شنیدن کنایه از نزدیکان درک شود که آسیب های روانـی شدیدی به آنان وارد میکند و بهتر است این موضوع رو رعایت کنیم.

نیما رفیعی – کاردرمانگر و کارشناس توانبخشی سالمندان و بیماریهای مغز و اعصاب

6 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *