فهرست بستن

تغذیه سالم = زندگی سالم

یکی از فاکتورهای مهم در حفظ سلامتی در دوران سالمندی توجـه به بحث تغذیه و مدیریت منابع غذایی ورودی به بدن است که می تواند فرد را از ابتلا به بیماری های قلبی و مغزی مصون بدارد.

توجه داشته باشید که منظور ازمدیریت منابع غذایی در متن بالا، دقت نظر و حساسیت در انتخاب نوع و میزان مواد غذایی مصرفی در سالمندان است. به توصیه متخصصان تغذیه استفاده بیش از حد از چربیها،قندها،نمک و فست فود ها آسیب های جدی را در بدن ایجاد می کند. و این آسیب در سالمندان به خاطر ساختار فیزیولیژیک آن ها تاثیرات مخرب بیشتری نسبت به سایر رده های سنی بر جای می گذارد.

بررسی مجموع توصیه های غذایی و کنار هم قراردادن آن ها شامل چند توصیه کلیدی میباشد که در ادامه ارائه شده است:

1- استفاده مداوم از گروه آجیل ها

مغز گردو،بادام،پسته منابع غنی غذایی را برای سالمندان فراهم می اورند که وجود مقادیر مناسب پروتئین به کارکرد صحیح ارگان های بدن کمک شایانی می کند. البته با توجه به وضعیت اقتصادی و قیمت این مواد جایگزین های دیگری نیز در توصیه های بعدی وجود دارد که می توان از موادی مثل کنجد، تخمه آفتابگردان، سنجد و فندق نام برد.

2-استفاده از گروه لبنیات

لبنیات یک بخش بسیار مهم در سبد غذایی را به خود اختصاص می دهند. شیر،ماست،پنیر و دوغ از موادی هستند که استفاده از آن در زندگی روزانه کلسیم خوبی برای بدن فراهم می کند.

3-کربوهیدرات ها

این گروه که به وفور در غلات یافت میشود قسمت قابل توجهی از سبد غذایی ایرانیان را به خود تخصیص داده که از مثال های آن می توان نان،برنج و بیسکوییت و کیک ها را نام برد. این مواد غذایی نیز منابع مهم تامین انرژی روزانه در افراد هستند و توصیه به استفاده از آن ها تکرار زیادی داشته است.

4-میوه ها

گروه میوه به دلیل وجود منابع فراوان ویتامین ها به خصوص ویتامین c تاثیر بسیار خوبی در اغنای مواد غذایی وارد شده به بدن دارند و توصیه می شود حتما روزانه بین 2 تا 5 واحد میوه استفاده شود تا بدن از سود این مواد محروم نماند.

جمع بندی کلی ما در این گفتار این است که با آشنایی از گروه های مختلف غذایی و نقش ان ها در تامین انرژی و منابع مورد نیاز بدن، استفاده هوشمندانه از مواد غذایی داشته باشیم تا در دوران سالمندی نیز سلامتی انسان به خوبی حفظ شود. دقت داشته باشید که در این حوزه نقش اصلی و تعیین کننده را متخصصان تغذیه ایفا می کنند و با مراجعه به این گروه می توانید از بهترین رژیم ها و توصیه های غذایی برخوردار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *