فهرست بستن

تاثیر موسیقی بر سبک زندگی سالمندان

فواید موسیقی برای سالمندان و موسیقی درمانی برای سالمندان یکی از روش هایی است که مطالعات زیادی درباره آن انجام شده است ، موسیقی های آرام بخش و خاطره انگیز می توانند باعث کاهش استرس و بهبود روحیه کلی سالمندان شوند.

وبسایت نیما رفیعی
تاثیر موسیقی

کمک به کاهش احساس تنهایی

مشکلات سلامتی که همراه را با افزایش سن ایجاد می شود ، برقراری ارتباط برای سالمندان را مشکل میکند . تنهایی می تواند باعث کاهش عمر سالمندان شود.

براساس تحقیقات انجام شده ، گوش دادن منظم موسیقی باعث بهبود قدرت شناختی ، افزایش اعتماد به نفس ،  تقویت درک ، توانایی برقراری ارتباط و صحبت کردن در سالمندان مبتلا به زوال عقل می شود ضمن این که فشار و استس را کاهش میدهد.

از سویی دیگر فعالیت های مرتبط با موسیقی مثل رقصیدن ، آواز خواندن ، نواختن آلات موسیقی ، تماشای اجرای موسیقی و حتی گوش دادن به موسیقی میتواند باعث بهبود ارتباط سالمند با دوستان و خانواده شود.

کاهش استرس سالمندان با موسیقی

سالمندی که درگیر استرس و اضطراب است با گوش دادن به موسیقی آارم بخش یا خاطره انگیز راحت تر می تواند بر استرس خود غلبه کند. بر اساس تحقیقات انجام شده ، سالمندانی که هنگام مواجهه با استرس ، موسیقی گوش می دهند، عزت نفس بیشتری دارند ، تنش و  اضطراب کمتری حس میکنند و آرامششان افزایش پیدا میکند.

تاثیر موسیقی درمانی بر آلزایمر

براساس تحقیقات انجام شده سالمندانی که عادت دارند به موسیقی گوش بدهند کمتر دچار زوال عقل می شوند.

از سویی دیگر سالمند مبتلا به آلزایمر با گوش دادن به موسیقی احساس آرامش پیدا میکند.

به گفته محققان گوش دادن به موسیقی تاثیر بسیار قوی بر روحی ، طرز تفکر و بهبود ضعیت جسمانی فرد دارد. از آنجا که موسقی میتواند احساسات ما را تحریک کند باعث یادآوری خاطرات خوب و بد گذشته در افراد مبتلا به آلزایمر شده و به نوعی ورزش ذهنی برای آن ها محسوب می شود و باعث می شود بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنند. موسیقی یکی از قدرتمند ترین روش ها برای تحریک حافظه و یادآوری خاطرات سالمندان مبتلا به زوال عقل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *