فهرست بستن

علائـم هشدار پارکینسون در سالمندان

یکی از شایعترین اختلالات مغز و اعصابی که متوجه سالمندان میشود، بیماری پارکینسون است. در این بیماری که یک اختلال پیشرونده است و به مرور آسیب های جدی جسمی و حرکتی به سالمندان وارد می کند، اصلی ترین اقدامات دریافت داروهای متناسب با وضعیت فرد و دریافت مداخلات توانبخشی برای حفظ توانایی های باقی مانده و استقلال روزانه است.

علائم هشدار دهنده و زنگ خطر این بیماری را بشناسید تا با اقدام به هنگام از پیشرفت و آسیب های بیشتر بیماری جلوگیری کنید.

1- سابقه کاری

اگر فرد سالمند در دوران میانسالی شغلی پر استرس داشته باشد احتمال ابتلا به پارکینسون در او افزایش می یابد. بنابراین اگر سالمندی دارای شغلی پراسترس بوده باشد یا به طور کلی شغل و حرفه او زندگی همراه با استرسی برای او ایجاد کرده باشد توصیه میشود به صورت دوره ای تحت ویزیت متخصصان مغز و اعصاب قرار بگیرد.

2-آسیب به سر، تصادف یا بیماریهای زمینه ای

بررسی آمار نشان میدهد یکی دیگر از فاکتورهای دخیل در ابتلا به پارکینسون وجود سابقه تصادفهای شدید و ضربات سنگین به سر در طول زندگی است که ممکن است باعث ایجاد علائمی شبیه به پارکینسون در افراد بشود. همچنین سابقه سکته مغزی در افراد نیز احتمال ایجاد این بیماری را بالا می برد.

3-رویت علائـم مشکوک

اگر علائمی مثل لرزش دستان(هر چند کم و در زمان کوتاه) سختی در راه رفتن یا تغییر الگوی راه رفتن، ضعف جسمی و تحلیل قوای عضلانی را بدون این که علت مشخصی وجود داشته باشد در سالمندی دیدید، توصیه میشود حتما با پزشک متخصص در ارتباط باشید و مسئله با او میان گذشته شود.

4-تغذیـه نامناسب

در موضوع تغذیه هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما به طور کلی افرادی که در میان سالی و همچنین سالمندی منابع غذایی خوبی دریافت نمیکنند یا دچار فقر غذایی میشوند برای جلوگیری از ابتلا به اختلالات شایع در سالمندی مثل پارکینسون تحت نظر و معاینه دوره ای قرار بگیرند.

5-سابقه ژنتیکی و ابتلای خانوادگی

چنانچه در خانواده فرد سالمند سابقه ابتلا به اختلال پارکینسون یا سایر بیماریهای پیشرونده مغزواعصاب وجود دارد توصیه میشود از سن بالای 65 سال این افراد تخت معاینه دوره ای متخصص قرار بگیرند تا در صورت وجود زمینه ابتلا در فرد با اقدام به موقع آسیب های ناشی از آن کنترل شده و سرعت پیشرفت بیماری کاهش پیدا کند.

امیدوارم این توضیحات مورد استفاده قرار بگیرد. چنانچه دراین مورد سوالات یا ابهاماتی در ذهن شما وجود دارد در قسمت نظرات با شما در ارتباط هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *